Dit was een van mijn mooiste
reizen, maar ook een van de reizen, die het moeilijkst te plannen was.
Het was een vakantie van veel rijden, maar ook veel zien. De
kilometerstand bleef bij terugkomst in Heerenveen steken op 4.227 km.
De omgebouwde
volkswagen transporter was een uitkomst, makkelijk installeren
op
campings en altijd alles bij de hand. De RDW dacht nog wel roet in het eten
te kunnen gooien, door een wel erge lange bureaucratische weg te
bewandelen, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Bus laten keuren als camper
op 7april en de papieren eind
juni in huis, maar wel of geen papieren ik was toch gegaan, ondanks de
spookbeelden, die de persoon van de RDW via de telefoon bij mij
probeerde op te roepen. De wegenbelasting is als ik vertrek nog niet
goed geregeld en ik maar denken, dat de overheid is er om te helpen en niet om tegen te
werken.
De veerboten plannen was even schuiven met data. Ik
ben tenslotte begonnen met het plannen van de veerboot van Noorwegen naar Shetland, deze
overtocht werd toentertijd alleen in de zomer gevaren en dan ook nog
eens per week op zondag. De veerboot van Shetland naar Orkney voer
tweemaal per week. Toen deze twee overtochten waren gepland, was het nog
een koud kunstje om de veerboten van Denemarken naar Noorwegen, van
Orkney naar Schotland en de boot van Engeland naar België te boeken,
deze voeren minimaal eens per dag en meestal vaker.
De vertrekdatum en de dag van terugkomst zijn dan logische
gevolgen in de planning, dan nog de vakantie en extra vrije dagen met
de baas regelen. Natuurlijk geen bezwaar.
De tickets boek ik al jaren bij de ANWB, dit was
altijd goed, misschien ook wel omdat het meestal een retourovertocht is
of een Landbridge naar Ierland. Maar deze keer was het een drama en bij
elke navraging, hoe de stand van zaken was weer de geijkte vragen,
wanneer vertrekt u? en wij bellen u terug (nou mooi niet). Donderdag 7
juli weer gebeld, weer die vragen en toen heb ik gezegd, mevrouw de
eerste boot, die ik neem vertrekt uit Denemarken en ik zal toch zelf
weten wanneer ik vertrek en hoelang ik er over doe om daar te komen. Ik
heb betaald op 4 april, dat is toch goed genoeg. Toen bleek het op de
tickets vast te zitten van P&O Scottish Ferries van Bergen
Noorwegen, naar Lerwick Shetland. Vrijdag 8 juli de wel aanwezige
tickets gehaald in Leeuwarden, met een brief voor het agentschap in
Bergen. Trouwens de tickets waren nooit gekomen, want die worden pas
verstrekt in het havenkantoor 's avonds vanaf de aankomst van de
veerboot, omdat de veerboot de tickets meeneemt vanuit Schotland. Wel de
excuses gekregen, maar ik boek niet weer via de ANWB.
Uit bovenstaande blijkt wel, dat deze vakantie
aanloopmoeilijkheden heeft en dat wordt vrijdag 14 juli nog eens
bevestigd. Ik wilde mijn bestelde buitenlands geld ophalen, maar er was
een computerstoring bij de Postbank, dus niets.
Zaterdag 15 juli Heerenveen - Kruså
's Morgens nog steeds computer problemen bij de
Postbank, maar door de medewerking van de man achter de balie en door
eerst buiten geld te pinnen en hiermee contant binnen het buitenlands
geld af te rekenen, bracht deze actie mij in het bezit van de benodigde
Duitse Marken, Deense Kronen, Noorse Kronen en de vertrouwde
Engels Ponden.
Dus om half tien vanmorgen de snuit richting Groningen
en weg!
De rit naar Denemarken leverde geen grote problemen
op. Het was wel erg druk bij Bremen en tussen Bremen en Hamburg. Ook de weg
naar Flensburg was vol, op de radio hoorde ik, dat op deze weg een
langzaam rijdende file was van 162 km.
Om kwart over vier was ik op de camping, dus al met al
niet slecht. Kruså is een typisch Deens grensplaatsje veel
benzinepompen, seksshops en cafetaria's.
Zondag 16 juli Kruså
- Hirsthals
Vanmorgen om half tien vertrokken naar Hirsthals en
eerst nog even getankt. De volkswagen slurpt er behoorlijk aan, maar de
benzine is met 6,00 dkr. een stuk goedkoper dan in Nederland. Het weer was goed, maar er waren onderweg een paar
verschrikkelijke buien, in het koffietentje onderweg regende het zo hard
op het dak, dat men elkaar niet kon verstaan, maar binnen was het droog
en de koffie goed.
Hirsthals vuurtoren
Om twee uur weer op de camping en dus nog genoeg tijd
om Hirsthals te verkennen, ben ook nog even naar de vuurtoren geweest,
voor vier kronen mocht je naar boven klimmen, ik wordt meestal betaald
voor werk. Dus maar beneden gebleven.
Het bier is meestal goed maar duur in Denemarken een
halve liter Fax Bier kost nu 22,00 dkr. een jaar of tien terug had ik
voor deze prijs 2 halve liters en een kleine.
Om nog wat klein geld kwijt te raken probeer ik naar
huis te bellen, maar hier krijg ik geen antwoord, dus het gewicht blijft
in de beurs.
Maandag 17 juli Hirsthals -
Kristiansand - Evje
Vandaag vertrek ik met de Color Line naar
Kristiansand, dus om zes uur opgestaan, want om zeven uur moet ik bij de
boot zijn. In gezelschap van vooral veel Duitsers en Noorse
weekendreizigers (drank) kwamen wij aan om half één. Ik heb als
aandenken en vanwege de ironie over de prijs voor alcoholische
versnaperingen een borrelglaasje gekocht.
Uitzicht Hornnes Camping
Om twee uur op de camping van Hornnes. De route deed
erg aan Schotland denken, alleen rijdt iedereen hier rechts. De camping
was rustig en mooi, de beheerder wist van Heerenveen en het Thialf
stadion. Een
mevrouw uit Capelle aan de IJssel heeft nog uitvoerig uit de doeken
gedaan, waarom zij een hekel heeft aan Duitsland en hoe mooi Noorwegen
wel is en hoe aardig de Noren wel niet zijn.
Morgen staat er weer een lange tocht voor de deur, maar
eens kijken of het haalbaar is.
Dinsdag 18 juli Evje - Røldal
De benzine bleek vanochtend niet goedkoop in dit
olierijke land, maar ik kreeg korting met mijn Color Line pasje. De
munttelefoons zijn hier een ramp, zodat ik eerst maar even een
telefoonkaart heb gekocht. Thuis was haast alles goed, de hamster
"Smarty" is doodgegaan en dit is het lievelingsdier van Geert.
De koffie en gebak bij de zilversmid waren goed, alleen weinig
conversatie mogelijk. Ja, Nee en Amen.
Het Setesdalen waar ik door heen reed is prachtig,
geweldige uitzichten en mooie natuur en je verwacht elk moment een beer
of minimaal een eland op de weg. Hawkeliseter stond al 175 km. op de
borden, dus daar maar lunchen, dat viel tegen het plaatsje is op een
splitsing van de wegen 39 en 11 en bestaat uit een winkel, motel en
diverse kraampjes. Dus de lunch maar zelf in elkaar geknutseld met attributen
uit de bus en uit de winkel, waar de kroppen sla trouwens worden
verkocht in een bloempot, om deze langer vers te houden.
Vanmiddag stond ik hartje zomer tot mijn knieën in de
sneeuw op Vej 7 (weg 7). De Noren moeten wel veel verstand van tunnel hakken hebben, want
het stikt hier van de "onverlichte tunnels", dus elektriciteit
is nog een blinde vlek voor hen. Er was een tunnel bij van 5,7 km.
Bij het fotograferen van een tunnelingang of -uitgang zag ik bij het
opklimmen van een helling, dat er een plaat los zat onder de bus,
mogelijk van de luchtkoeling of zo. Op de camping er even nagekeken en
het viel mee er waren een paar schroeven verdwenen, maar ik heb als een
echte McIver altijd alles bij mij. Met een grote zelftapper van een
Remeha ketel alles weer voor het leven vastgezet. Ik was om twee
uur op de camping, dit is een leuke tijd, je kunt dan nog even wat
knutselen, lezen of gewoon de luiaard uithangen. Om een uur of zes moet
het eten weer klaar zijn, want dan moet ik weer spuiten en zorgen voor
nieuwe energie. Diabeet zijn is wel altijd een onderdeel van extra
oplettendheid tijdens de reis, op tijd eten en zo, maar beheerst verder
het vakantiegevoel niet.
Voor Noorse begrippen was het druk op de camping, maar
dat beviel mij wel. De camping kostte 60,00 Nkr. per nacht, dit is
ongeveer 15 gulden, valt dus wel mee.
Røldal Camping
Het Røldal is een
mooi gebied te wandelen en ik ben nog even naar de Hydro centrale
gelopen. Ik vraag mij trouwens wel af of Noren nooit dorst hebben, geen café
in de buurt. De rust alleen al maakt dorstig en zorgt voor het gevoel
van heimwee naar een terras.
Een Nederlander op de camping kon de Tour
de France niet krijgen op de wereldomroep van Radio Nederland. Ik heb
hem wat tips gegeven over de tijden en over het maken van een eenvoudige
doch goede antenne met gebruikmaking van de waslijn en zie, het werkte. Hij
was net als ik voor het eerst in Noorwegen en ook positief over de
natuur en de altijd vriendelijke (maar stugge) mensen.
Het Røldal is ook een geweldige plaats
om de "Plaagzusters" van Terry Prattchet te lezen.
Woensdag 19 juli Røldal
- Ål
Pinnen werkt niet overal, omdat het vooral lokale
banken zijn die je tegenkomt. Daarom maar even met een cheque geld
gehaald op het postkantoor. De bus was op een slechte temperatuur en het
is waarschijnlijk iets elektronisch, maar starten is dan een probleem en
bij het postkantoor kon ik de helling niet opkomen. Dus eerst maar even
laten staan en toen weer geprobeerd. Ik moet toch eens zien te ontdekken
wat nu het slechte onderdeel is in het elektronische brein van de
volkswagen. Volkswagen rijdt altijd, maar er is ook altijd iets mee.
Het uitzicht en andere natuurlijke wonderen waren
geweldig op de route van vandaag. Heel erg grote watervallen en
magnifieke bergen. Smalle wegen ook en een vrachtauto voor mij had een
chauffeur met inschattingsproblemen, wat hem zijn rechter spiegel
kostte.
De Camping in Ål
De gletsjers blijven een wonderlijk gegeven, het is mooi weer
de zon schijnt en de sneeuw ligt voor het oprapen. In Ål
was een leuke camping en ik had al 225 km. gereden en de zon scheen,
zodat ik om twee uur de pijp aan Maarten gaf en mij installeerde op de
camping. Het was niet erg druk op de camping, een stel Noren en een stel
Zweden waren mijn (verre) buren.
In de campingwinkel heb ik brood gekocht,
omdat ik het "oude brood" uit Nederland te droog vond worden.
Dit was nog droger.
De dag overdenkend kom je tot de slotsom,
dat het een geweldig land is, maar dat er meer koffietenten onderweg en
meer kroegjes dichtbij een camping moeten komen.
Donderdag 20 juli Ål - Breisten / Bergen
Vandaag een op papier snellere weg gekozen (via Hol) naar
Bergen. Het miezerde de gehele dag en toen ik in Bergen kwam hoosde het.
In de omgeving van Bergen regent het net als op het Island of Skye in
Schotland gemiddeld meer dan 300 dagen per jaar. Een Volkswagen bus heeft dan al snel beslagen ruiten, door de verwarming
met de luchtkoeling van de motor. Bergen vraagt ook nog tol ook om de stad
binnen te rijden.
De route vandaag was niet zo leuk als gisteren, de
tunnels (erg veel) en de bergen beginnen na een paar dagen een Fries op
de zenuwen te werken, ik wil ook wel weer eens over een veld of de zee uitkijken.
Flåm was was leuke stop onderweg, veel toeristen en een heel mooie oude
stoomtrein. Je kon koffiedrinken en of lunchen in oude spoorwagons. Aan
het meer was iedereen druk met rondvaarten en er waren veel
plezierbootjes.
De camping bij Bergenhallen Slettebakken in de buurt
van de universiteit is niet te vinden, hij moet er wel zijn, maar ja,
als zelfs winkelmeisjes, benzinepomphouders en taxichauffeurs mij niet
kunnen helpen dan is het meestal hopeloos. Achteraf bleek de camping
gesloten. Ik ben wel drie, vier keer door de voor Noorse begrippen
drukke stad gereden en door de tolpoorten, kassa 15,00 Nkr. Het
Bobilcamp een plaats waar alleen campers staan is net een parkeerplaats
en hier wil ik geen dagen staan.
Dan maar eens bij kijken bij Bergen Camp, deze camping
is vlakbij de stad en heeft een busverbinding via bus 280 met Bergen.
Het houdt er niet over qua gezelligheid, maar alles is netjes, schoon en
er is een kantine. Vlakbij is een drafbaan voor paarden.
Vrijdag 21 juli Bergen
Om met Fons Jansen te spreken, "Bergen is een
leuke en mooie stad, maar hij moest overdekt zijn". Vanmiddag is
het echter de gehele middag droog geweest, dit schijnt een unicum te
zijn en ik maak dat maar weer mee.
Bergen is een echt schilderachtige plaats met alle
onwaarschijnlijke kleuren op de gevels (die natuurlijk vooral van hout
zijn), die je in een Scandinavische havenplaats verwacht. De Fløyenbaan
is een kabel- tandradbaan, die naar het hoogste punt van Bergen gaat.
Het uitzicht is wonderbaarlijk mooi en weids. En je kunt boven op
aangename wijze de inwendige mens versterken.
In een Noors restaurant, niet ver van de Free Record
Shop heb ik vanmiddag een echte Noorse Swinekotelett gehad met wel erg
witte aardappels, maar het was goed.
Bij het havenkantoor van Color Line (doet ook de zaken
in de zomer voor P&O) waar mijn tickets voor de overtocht niet klaar
lagen, zoals de ANWB had beloofd trof ik ook een Leeuwarder fietser. Hij
wilde hier een ticket kopen naar Shetland, maar de echte tickets kunnen
wij krijgen in de haven na aankomst van de boot uit Aberdeen.
De man uit Leeuwarden heeft dezelfde route gefietst,
als die ik heb gereden met de auto. Petje af. Hij gaat ook naar Shetland
en zal proberen low budget te slapen in de soort of met schaapshutten,
die daar frequent voorkomen.
Een kaart gestuurd naar de achterblijvers, Mem en Heit
en natuurlijk Catharina de wandelende reclame voor Noorwegen.
Zaterdag 22 juli Bergen
Vanmorgen alles gereed gemaakt voor vertrek naar
Shetland vannacht om 02.00 uur en heb de bus geparkeerd op het Bobilcamp
(het blijkt, dat je hier 24 uur mag blijven staan). Het is vlakbij het
centrum en de haven. Als ik weer in Bergen kom, ga ik hier staan.
De stad was en dat mag je verwachten op een zaterdag
gezellig druk. Ik heb wat souvenirs gekocht en een cadeautje voor
Catharina. Het is overal erg duur en Noren mogen wel goud verdienen, als
je kijkt hoe enthousiast er wordt ingekocht. In een restaurant was de
koffie 8,00 Nkr. en de Schnitzel met salade en pommes frites 110,00 Nkr.
Wat broodjes ham, kaas en sla voor vanavond 25,00 Nkr. per stuk. In
Bergen is ook een Ierse pub, het bier was zelfs in de aanbieding, maar
kostte toch nog wel 60,00 Nkr. (15,00 gulden) per halve liter. Vandaag
echter geen bier, want ik moet nog rijden naar de haven.
Om een uur of elf naar de haven gereden, de boot was
er nog niet, deze kwam om ongeveer half een aan. De bewegwijzering in de
haven is naatje, geen borden nog enige vorm van aanduiding waar je je auto
kwijt kon, zodat iedereen in een bepaalde manier van consensus maar
besloot ergens de auto neer te zetten en iedereen volgt in zo'n geval
het voorbeeld en het bleek goed te zijn. Het was gezellig in de rij. Na
aankomst van de boot weer in een andere rij gaan staan om de tickets te
halen. Het meisje achter de tafel had echter nog geen tickets, want die
waren nog aan boort. De Noor voor mij had of erg veel stress of hij was
van nature ongeduldig, maar maakte een enorme stennis, omdat het hem
allemaal veel te lang duurde.
De hal was kaal, geen versnaperingen noch enige
dorstlessers waren er te krijgen, echter wel een TV met daar alleen
beelden op van lekker eten en drinken aan boord.
De tickets werden gebracht door een P&O boy in een
ijzeren kistje en op vertoon van onze bewijzen kregen wij de Heerenvener
en de Leeuwarder onze tickets en het klopte. Toen weer in de auto rij en
aan boord.
Het uitzicht bij nacht over de haven van Bergen is
prachtig. Tot een een uur of half twee op het dek gestaan, het weer was
heerlijk. Toen nog een pinten voor een normale prijs gehaald aan de bar.
De Noren mogen dan weinig drinkgelegenheden hebben in hun land, eenmaal
aan boord gooien zij alle remmen los en gaan van alles heel snel
opdrinken. Vreemd, dat een democratisch land met democratische mensen,
zichzelf zo koeioneren met belachelijke achterhaalde wetten en veel te
hoge accijnzen.
De hang- en spanbruggen over de zee-engte bij Bergen
zijn mooi verlicht en het is een feeërieke sfeer bij nacht. Om half
drie moe maar voldaan naar de hut en meteen het horloge weer op half
twee gezet, dat scheelt weer een uur. De Noren vieren nog feest.
Zondag 23 juli Bergen - Lerwick
De zee was erg ruw vannacht en de boot rolde
behoorlijk, geen stabilisatoren, gelukkig heb ik geen last van
zeeziekte. Het ontbijt was van een slechte kwaliteit, lauwe melk, lauwe
koffie, half warme bacon, sausage en eggs en droog brood, welkom in Brittanië.
De gehele dag bleef de zee ruw en de lunch was ook van
bedenkelijke kwaliteit. Om twee uur kwamen wij aan op Shetland en de
camping is twee kilometer van de haven in Lerwick. Een leuk plekje
gevonden. De camping is een onderdeel van een modern Leisure Centre met
een Golf - zwembad, sportzaal, cafetaria en een bar, die sluit om half
elf (normale engelse tijd voor sluiting). Het waait wel behoorlijk en er
is weinig beschutting op de camping.
Er stonden, zoals gewoonlijk weer behoorlijk veel Nederlanders
en twee uit Harderwijk stonden twee jaar terug ook op een camping op de
Western Islands (Outer Hebriden). Hij is gek van veerboten en heeft van
de meeste boten foto's genomen, plus dat hij weet, waar welke boot is
gebleven na verkoop en hoe, die nu heet. Ik stuur vaak een kaartje
gestempeld op de boot naar zijn huisadres, voor zijn verzameling. Zij
zijn hier op de fiets, de auto staat nog in Aberdeen, ook zij gaan
aanstaande vrijdag met de boot naar Orkney. De Leeuwarder gaat ook
vrijdag, maar probeert met de fiets een goedkoper alternatief te vinden.
Vanavond nog even langs de sportvelden gelopen en heb
het Clickimin Broch bezocht, ook vlakbij de camping in een plas en al
heel erg oud, er hebben nog vikingen rond gelopen.
Maandag 24 juli Shetland
Een echte kaart en wat tips
gehaald bij het
toeristenbureau van Shetland om zoveel mogelijk bijzonderheden te zien.
Sumburgh in het zuiden was vanmorgen het eerste doel. Weinig vertier onderweg en koffietenten waren er niet veel, maar bij
Sumburghhead zijn grote vogelkolonies en er waren ook veel papegaaiduikers.
De Queensdale Mill is een museum met een oude waterkracht gedreven
molen. Hier wordt nog steeds graan gemalen voor de plaatselijke boeren.
Een video gaf hier een duidelijk beeld van. Het Crofthouse museum stelde
niet veel voor. In Scalloway heb ik het oude kasteel bekeken, het was
een echte ruïne, zoals er zoveel van zijn in Brittanië.
Het landschap oogt bijzonder, je ziet geen bomen en
alles is groen of wordt verveend. Shetland pony's komen hier niet zoveel
voor er komen buiten Shetland meer pony's voor dan op Shetland. De
natuurlijke rijkdom van de grond is hier niet zo groot, zodat er
eigenlijk zonder subsidie geen plaats meer is voor het nu vrijwel
nutteloze dier.
Lerwick is een echte leuke stad met minder kleur dan
Bergen, maar wel meer kroegjes met de gebruikelijke vele soorten bier.
Vanmiddag nog even ansichtkaarten en postzegels gekocht, het thuisfront
moet ook weten waar ik uithang.
De benzine kost hier 66P. (1,55 gulden) en is toch
weer 70 cent goedkoper dan in Noorwegen en bij 1:12 scheelt dit
behoorlijk.
Dinsdag 25 juli Shetland
Het ligt in de bedoeling om vanavond een andere
camping te zoeken in het noorden. De wekker heb ik aan de Harderwijkers
gegeven, omdat zij morgenvroeg willen vertrekken. Ik kom ze wel weer
tegen.
Ik ben eerst naar Toft gereden en op de Yell Ferry
gestapt naar Ulsta op Yell. Vanaf Ulsta naar Gutcher gereden en vanuit
hier weer naar Unst gevaren via de Ferry uit Belmont.
Op Unst is het
noordelijkste postkantoor van Brittanië, hier de ansichten gepost,
krijgen ze een mooie stempel. Ook het noordelijkste woonhuis in Skaw nog
even bekeken. De weggetjes zijn smal in deze contreien, maar het
landschap is haast overal het zelfde, geen bossen veel veen en schapen
bij de kudde. Bird Watchers kunnen hun hart hier op halen.
Op de terugweg op Yell een museum bezocht. Het was een
goed bedoelde allegaartje van gereedschap, tweedewereldoorlog
spulletjes, zoals bonboekjes, platen, posters, en walvisbeenderen.
De beoogde camping voor vannacht kwam wat unheimisch
over en ik heb besloten om toch maar weer naar Lerwick te rijden, daar
is meer. Toch al met al een mooie avontuurlijke dag en veel gezien.
Woensdag 26 juli Lerwick
Vanmorgen naar het westen gereden het was eerst wat
mistig, maar toen de hier eigenlijke altijd frisse wind opstak was dit
snel over. De zon scheen er lekker op los.
Onderweg is een punt van waaruit je de Noordzee en de
Atlantische Oceaan kunt zien. Zij ontmoeten elkaar hier bijna en je kunt
een steen van het Atlantische Oceaanstrand in de Noordzee gooien, wel om
de auto's op de weg denken.
De wegen zijn hier allemaal single track en het rijden
gaat dan niet snel, maar is wel inspannend.
Vanavond ben ik even bij een voetbalwedstrijd geweest,
vlakbij de camping. Zij draaien hier een zomer competitie net als in Scandinavië.
Donderdag 27 juli Lerwick
De stad is vandaag mijn doel, genoeg gereden de
laatste dagen. In Lerwick heb je het Fort Charlotte, dit is gebouwd naar
aanleiding van de tweede Nederlandse oorlog hier.
In het Shetland museum, wat is opgenomen in de
bibliotheek is van alles te bewonderen. Vooral veel breiwerk, munten
(waaronder veel Nederlandse vanuit een wrak), tweedewereldoorlog dingen
en veel stenen. Ook de visserij door de jaren heen komt aan bod,
compleet met verweerde koppen op prenten en zelfgemaakte gereedschappen.
Door jarenlang gebruik als
maalstenen voor het malen van graan zijn de stenen helemaal uitgesleten.
Vanmiddag nog even weer naar Sumburgh gereden om de Jarlshof te bezoeken. Dit heb ik de eerste keer niet gedaan en dat was
achteraf niet al te goochem. Een leuke locatie met veel historische
brochs van de vikingen en goed geconserveerd.
Vanavond was het 3-1 voor blauw-wit tegen zwart-wit.
Vrijdag 28 juli Lerwick Kirkwall
Vandaag weer varen naar Orkney. Bij de haven was een
ongeluk twee fietsers kwamen in aanraking met een auto. Een van de
meisjes had iets aan de enkel en die is mee aan boord genomen door Otto,
die stond ook op de camping. Als je zo'n tocht maakt, zoals nu en zoals
een paar jaar terug op de Hebriden, dan zie je vaak dezelfde mensen
weer.
Kirkwall Harbour
De Leeuwarder was ook aan boord en hij gaat morgen van
Stromness naar het zuiden, om de voetferry te nemen naar Schotland, ik
blijf nog een paar dagen.
De boot was om acht uur in Stromness, ik ben
doorgereden naar Kirkwell, de camping in Stromness leek mij niet
geschikt voor een paar nachten. De fietsers bleven eerst wel, maar om
tien uur waren, die ook in Kirkwell. Het blijft lang licht dat scheelt.
Op hier en nu radio hoorde ik Foppe de Haan, Erik
Regtop en Pastoor nog over de wedstrijd van morgen. Ik zal morgen
proberen te luisteren.
Zaterdag 29 juli
Zoals gewoonlijk was het eerst een beetje dampig en
later kwam de zon er door en het was warm. eerst even wat info
verzamelen en dan verkennen.
De eerste bijzonderheid waren de Churchill Barriers,
die hier gebouwd zijn in de tweedewereldoorlog op bevel van Churchill om
de Duitse U-boten tegen te houden. Scapa Flow waar de geallieerde vloot
lag was zo beter beveiligd. De afzonderlijke eilanden zijn hierdoor via
een weg verbonden. Veel werk aan de barriers is verricht door Italianen,
die krijgsgevangen waren.
De Italiaans kerk (nissenhut) is ook door hen gebouwd
en prachtig op katholieke wijze beschilderd. Het is goed geconserveerd.
Mooi! Op de weg naar het zuiden zie je ook veel wrakken tegen de
barriers liggen.
De Italian Chapel gebouwd door
Italiaanse krijgsgevangen op Orkney
Vanmiddag door Kirkwall gestruind en heb nog even een
Schots huwelijk bij de kerk gezien, mooie kilts en auto's. De kerk en
het kasteel zien er goed onderhouden uit.
Ook nog even een slot voor de fiets gekocht, want nu
kan hij nog zonder slot, maar hoe meer naar het zuiden en richting de
bewoonde wereld, hoe meer een slot nodig is.
Vanavond heb ik naar Heerenveen tegen een Roemeense
ploeg geluisterd in de Intertoto competitie, 4-0 was de stand en nu
moeten wij tegen Bordeaux.
Zondag 30 juli Kirkwall
Het noorden van Orkney is vandaag mijn doel. De Broch
van Gurness is moeilijk te bereiken, maar wel de moeite waard. Het
bezoek was ook nog gratis, want op zondagmorgen is de
"Custodian" er niet.
In Evie wat gegeten en een mooie steen gevonden in
Birsay, voor thuis bij de rest. De rest van de dag lekker in de zon wat
gelezen en naar Radio 1 geluisterd.
Maandag 31 juli Kirkwall
- Stromness
Eerst maar even naar Maeshowe gereden, dit is een oude
graftombe
Later op de dag nog de standing stones van de
"Ring of Brochar" gezien, deze staande stenen zie je hier veel
meer. Via de westkust nog langs "Skara Brae" gereden. Skara
Brae is internationaal erg bekend, maar is volgens mij net als alle oude
nederzettingen. Wel goed onderhouden en goed gedocumenteerd.
De overblijfselen van de
nederzetting Skara Brae
Vanmiddag heb ik een plaatsje gezocht op de camping in
Stromness, omdat morgen hier vandaan de boot naar Schotland gaat.
Dinsdag 1 augustus Stromness
- Wick
De morgen in Stromness besteedt en om drie uur na
Schotland vertrokken met de St. Ola. nog even een ansichtkaart vanaf de
boot naar de Harderwijker gestuurd. De "Old Man of Hoy" is een
van de Stacks in zee en lijkt inderdaad vanuit een bepaald gezichtspunt
op een oude man. De kapitein vaart er speciaal voor om en doet extra
rustig aan.
Even vanuit Wick naar huis gebeld en alles is goed,
zij zullen Heerenveen - Bordeaux opnemen voor mij.
Woensdag 2 augustus
Vandaag de lange A9 maar rijden, druk maar mooie
vergezichten en veel zee. In Tomatin is een Little Chef en hier maar
even gegeten en gerust. Iets te lang gerust en dus was de bus weer op de
verkeerde temperatuur en wilde niet starten. Ik wilde opschieten, zodat
ik alles achter uit de bus heb gegooid om bij de motor te kunnen komen.
De elektronica gekoeld met natte doeken en hij deed het weer. Nog even
tanken en verder.
Blair Atholl is een kasteel, dat is te bezichtigen en
vlakbij is een erg grote camping en ligt relatief dicht tegen de A9 aan,
zodat ik hier de bus maar stal. Naast mij staan een paar Harderwijkers
(niet dezelfde) met een mooie Mercedes camper, maar die heeft een hekel
aan bergen en dat is niet zo handig in Schotland. De jongste is ook
diabeet, zijn we samen zielig. Ha, ha.
Bordeaux heeft van Heerenveen gewonnen met 2-0 en wij
kregen ook nog twee rode kaarten.
Donderdag 3 augustus
Op de rondweg om Edinburgh kwam ik Tony
"Indian" Leenes nog tegen met een stuk of vijf motoren in zijn
kielzog, hij was met de bus. Wij konden nog even zwaaien.
Rond de camping "Little France" in Edinburgh
komt steeds meer bebouwing. Nog even naar het winkelcentrum gelopen door
het park, op de terugweg nog in een slootje gesprongen. Niet erg maar
wel natte voeten.
De titel "Basic Camper" op de bus deed het
goed bij mijn Australische buur op de camping.
Vrijdag 4 augustus
Edinburgh vandaag verkend. De bus naar de stad is nog
steeds bus 33 en kost nu 55P. Wat boekjes gekocht bij een achteraf
winkeltje met Schotse sprookjes. De Hobbit van Tolkien gekocht in
stripvorm.
Voor de rest even naar de pub "Jolly Jumper"
en rust.
Zaterdag 5 augustus Edinburgh
- York
Vandaag vooral via de A68 naar York gereden, dit is
een lekkere weg om te rijden met zoveel heuvels op een punt dat het wel
een achtbaan lijkt. Je blijft slikken om de oren weer vrij te maken.
De camping Rawcliffe Manor is erg veranderd, de Monroe
fabriek is er nog wel, maar veel weiland is omgebouwd tot een
gigantische winkelcentrum, met alle grote namen en supermarkten.
Makkelijk inkopen op loopafstand met heel veel keus. Binnen vijf minuten
lopen van de camping heb je nu, Tesco, Curry's, een DIY shop, Toy'r'us,
Childrensworld, Deeppan Pizza en natuurlijk een McDonalds.
Zondag 6 augustus York
- Market Rasen
Via de Humberbridge (met Tol) naar Norfolk gereden, de
drukke A1 heb ik gemeden. Op de fiets Market Rasen in geweest, mooi weer
en lekker wat rond banjeren.
Maandag 7 augustus Market Rasen - Ipswich
Het einde van de tocht nadert voor mijn gevoel de
laatste boot is in zicht. De route naar Ipswich is vooral Nederlands,
omdat veel van de akkers door Nederlanders in cultuur zijn gebracht. Je
herkent de vervening, zoals bij ons.
Felixstowe is vooral vergane glorie.
Dinsdag 8 augustus Felixstowe
De bus van Felixstowe naar Ipswich
en terug
De bus vertrok vanmorgen uit het
vervallen busstation naar Ipswich om half tien. In Ipswich wat souvenirs
gekocht en wat gedronken en rondgeneusd.
Woensdag 9 augustus Felixstowe -
Heerenveen
De camper is nu een echte gekeurde camper en nu hoef
ik niet als voorgaande jaren, weer een vrachtauto van de bus te maken,
om de Nederlandse douane te misleiden.
De harderwijkers waren ook weer aan boord. De boot was
vol en ik stond op het schuine uitrijdeel, ik was dus de derde, die van
boort reed in Zeebrugge.
De rit naar huis is eigenlijk altijd te lang, onderweg
reed mij weer zo'n malloot met een gang van meer dan 130 km. voorbij met
een klein vouwwagentje, met kleine wielen. Mij gedachte was nog
"gaat nooit goed" en inderdaad een dertig kilometer verderop
stond hij met lekke banden en vierkante wielen. Ze leren het nooit.
Thuis was alles nog hetzelfde.